Hele startfeltet i Flåklypa Grand Prix!

Diskuter dukkefilmen fra 1975

Hele startfeltet i Flåklypa Grand Prix!

Postby Schnellfahrer » 16 Jan 2009, 21:58

I alle år har jeg innerst inne hatt et lite ønske om å skaffe det komplette startfeltet i Flåklypa Grand Prix. Nå endelig etter mange års leting og til dels omfattende detektivarbeid har jeg lykkes å få tak i alle de syv bilene som ble benyttet i filmen :)

Her følger en beskrivelse av bilene:

Bil nummer 12 - Abarth 2000.
Bilen kjøres av den farlige tyskeren Heinrich von Schnellfahrer også kjent som fartsfenomenet med monokkel og glassøye. Abarth 2000 er en kjent sportsvogn fra den velkjente italienske bil- og trimmingspesialisten Abarth som var stor på 60- og 70-tallet. Modellen er fra den italienske leverandøren Politoys og er i skala 1:25. Modellen var i salg på begynnelsen av 70-tallet, er rød og har startnummer 12. Bilen i filmen er lett modifisert med påmontert topplokk og forgassertrakter ovenpå motordekselet bak. I tillegg har den fått påmontert en høy spoiler identisk med spoileren på Rudolf Blodstrupmoens bil.

Bil nummer 3 - Bertone Carabo.
Bilen kjøres av italieneren Ruffino Gassolini, populært kalt djevelen fra Torino. Bertone Carabo er en konseptbil bygget av Alfa Romeo, men designet av Bertone tidlig på 70-tallet. Modellen er også fra Politoys i skala 1:25. Den var i salg på 70-tallet og er i dag svært vanskelig å få tak i. Modellen har hvit underdel og gul overdel. Bilen i filmen har fått påmontert startnummer 3 og videre er den blitt modifisert ved at motordekselet bak er fjernet og motoren flyttet opp slik at den er synlig. Av motordekselet er det blitt laget en hekkspoiler.

Bil nummer 5 - Mc Laren Chevrolet.
Bilen kjøres av svensken Ronnie Medel-Svensson, råskinnet fra Østerås. Mc Laren Chevrolet er en bil konstruert av Mc Laren med 8 sylindret Chevrolet motor for den populære Can Am serien som gikk av stabelen i Canada og USA på slutten av 60-tallet. Modellen brukt i filmen er fra Politoys i skala 1:25 og er fra 70-tallet. Den har gullbrun lakkering og startnummer 5 og er ”rett ut av esken” uten modifiseringer av noe slag.

Bil nummer 8 - Lola L&M 260 Can Am.
Bilen kjøres av argentineren Carlos Fandangio, mannen fra Pampas som året før gikk rett i fjellveggen uten å ta skade av det. Disse bilene ble bygget av Lola på slutten av 60-tallet for bruk i Can Am serien. Modellen brukt i filmen er fra Politoys i skala 1:25 og ble solgt på 70-tallet. Den er hvit med røde og sorte striper. Modellen har fått fjernet L&M dekalene og fått påmontert startnummer 8 på sidene og foran. Bortsett fra dette er også denne bilen ”rett ut av esken”.

Bil nummer 4 - Lola L&M 260 Can Am.
Ja, faktisk er det to Lola L&M 260 Can Am med I Flåklypa Grand Prix. Bilen kjøres av irlenderen Jimmy Mc Quick, forøvrig den eneste av førerne som ikke blir presentert av speakeren før løpet. Bilen er en identisk bil som bil nummer 8. Modellen brukt i filmen er altså samme Politoys-modellen som ovenfor, men denne er imidlertid blitt lakkert blå, fått påmontert nye striper og nytt startnummer 4 på sidene og foran.

Il Tempo Gigante.
Denne bilen ble bygget i 2 størrelser. Den største er ca 2 meter lang og blir brukt mest til detaljer og nærbilder. Til billøpet ble en mindre modell også laget. Denne er ca 20cm lang og ble bygget fra scratch av Bjarne Sandemose. I motsetning til de tidligere nevnte bilene ovenfor, ble denne bilen også utstyrt med elektronikk slik at den kunne fjernstyres i enkelte filmsekvenser. Selv har jeg en 100% strøken vitrinemodell av Il Tempo Gigante som ble produsert av Normack A/S og som var i salg rett etter lanseringen av filmen i 1975. Den er ca 28cm lang, altså egentlig litt for lang for startfeltet, men den får duge i dette selskapet :D

Boomerang Rapido - Mc Laren M8B.
Bilen til Rudolf Blodstrupmoen, den 12 sylindrede Boomerang Rapido ble også bygget i 2 størrelser på lik linje med Il Tempo Gigante. Boomerang Rapido er selvfølgelig et fantasinavn, og lenge trodde jeg også denne bilen kunne vært bygget fra scratch av Sandemose. Etter lang tids leting og research fant jeg imidlertid frem til at bilen som Blodstrupmoen kjører egentlig er en Mc Laren M8B, også en svært populær bil fra de samme Can-Am løpene på 60-tallet. Den lille modellen som blir brukt i billøpet er et plastbyggesett i skala 1:20 som var i salg rundt 1970. Plastbyggesettet har opprinnelig en gul-oransj farge og bilen til Blodstrupmoen er blitt lakkert svart, bortsett fra de karakteristiske fartsstripene som fremdeles har beholdt den opprinnelige gul-oransje fargen. Videre er cockpiten bygget om slik at det er plass til annenføreren foran føreren. Jeg har også fått bygget om min modellbil på eksakt tilsvarende måte utfra bilder fra filmen. Bilen til Blodstrupmoen har også fått 12 sylindre i stedet for den 8 sylindrede motoren som fulgte med i byggesettet, men utover dette er både felger, speil og den høye spoileren fra byggesettet benyttet. Dekalene (bla startnummer 4) som fulgte med i byggesettet er forøvrig benyttet på bilen til irlenderen Mc Quick. Denne bilen til Blodstrupmoen er jeg spesielt stolt av å ha fått sporet opprinnelsen til. Jeg har imidlertid ikke bygget inn elektronikk i bilen slik som på modellen de brukte i filmen hadde :)

Må si det er utrolig artig å kunne ha hele startfeltet i Flåklypa Grand Prix hjemme i min egen stue :D
Last edited by Schnellfahrer on 05 Feb 2009, 22:38, edited 14 times in total.
Schnellfahrer

Re: Hele startfeltet i Flåklypa Grand Prix!

Postby Hjelpern » 17 Jan 2009, 09:53

Ja dette var morsomt å se!
Hjelpern hjelper alle, med caprino relaterte ting, kan også mye om data! Koser meg med dsen!Koser meg enda mer med pc spillet som jeg har fått innstallert på windows 7!
Hjelpern

Postby Schnellfahrer » 26 Jan 2009, 21:05

Tenkte å få tatt noen bilder av hele startfeltet mitt samlet, men det går vel ikke å legge ut bilder her? Kan kanskje legge inn link til annet nettsted hvor jeg lagrer bildene....?

Rekkefølgen i mål etter Felgen og Blodstrupmoen ble forresten:

3. plass tyskeren Schnellfahrer (Nr.12)
4. plass svensken Medel-Svensson (Nr.5)
5. plass argentineren Fandangio (Nr.8)
6. plass irlenderen Mc Quick (Nr.4)
7. plass italieneren Gassolini (Nr.3)

.....for de som ikke hadde fått det med seg ;)
Schnellfahrer

Postby Eivind » 27 Jan 2009, 11:24

Schnellfahrer wrote:Tenkte å få tatt noen bilder av hele startfeltet mitt samlet, men det går vel ikke å legge ut bilder her? Kan kanskje legge inn link til annet nettsted hvor jeg lagrer bildene....?

Det stemmer at du ikke har mulighet til å legge til bilder direkte i forum posten dette har med at bilder gjerne tar så mye plass at det kan i verste fall overskride båndbredde grensen vår og da blir den avtalene vi har med vår nett leverandør uforholdsmessig høy.
Caprino Support
Norsk: norhelp@caprino.no
Dansk: danhelp@caprino.no
Eivind

Postby Hjelpern » 27 Jan 2009, 13:55

Du må nok legge ut link Scnellfahrer.
Hjelpern hjelper alle, med caprino relaterte ting, kan også mye om data! Koser meg med dsen!Koser meg enda mer med pc spillet som jeg har fått innstallert på windows 7!
Hjelpern

Postby Schnellfahrer » 28 Jan 2009, 17:08

Last edited by Schnellfahrer on 29 Jan 2009, 22:44, edited 6 times in total.
Schnellfahrer

Postby Hjelpern » 28 Jan 2009, 20:00

Tøffe bilder!
Hjelpern

Postby Schnellfahrer » 29 Jan 2009, 22:38

Flere nye bilder av bilene lagt til :D
Schnellfahrer

Postby Hjelpern » 30 Jan 2009, 15:55

Fantastisk flott!
Hjelpern

Postby Ketil » 31 Jan 2009, 00:01

Hei, hei!

Helt fantastisk!
Utrolig flotte biler. En slik samling skulle jeg gjerne hatt.
Takk for at du delte dem med oss!

Hilsen Ketil
Ketil

Postby Espen » 17 Oct 2009, 23:30

Oi, de må være sjeldne! Vet du hvor mange eksemplarer det er av de?
Espen

Postby Luffe » 24 Oct 2009, 20:36

Jeg lurer på det samme som Espen ^

Hvor mange eksemplarer?
Always expect the unexpected - Leif-Peder Oma
Luffe

Postby Schnellfahrer » 25 Oct 2009, 21:34

Espen wrote:Oi, de må være sjeldne! Vet du hvor mange eksemplarer det er av de?

Nei, det vet jeg ikke dessverre. Det er jo gamle modellbiler produsert i Italia på begynnelsen av 70-tallet og det ble nok laget endel eksemplarer av de fleste av dem. Den mest sjeldne av de tror jeg bestemt må være den gule bilen til italieneren. Den tok det meg laaaang tid å spore opp. Byggesettet som bilen til Blodstrupmoen er bygget av var også en stor utfordring å få tak i.... Ikke mange som tar vare på et ubygget byggesett fra 1970 i nesten 40 år!
Schnellfahrer

Postby Schnellfahrer » 17 Jun 2010, 21:45

Artikkel kommer i neste utgave av bladet Autofil ;)
Schnellfahrer

Postby Pløsket » 27 Jun 2010, 12:39

Såpass! Det er jo en virkelig flott samling du har der! Autofil sa du? ... Er det bare meg, eller er det noe litt rart med Abfarth 2000 ? :?
Må jeg skrive noe her...?
Pløsket

Postby Schnellfahrer » 22 Jul 2010, 16:23

Pløsket wrote:Såpass! Det er jo en virkelig flott samling du har der! Autofil sa du? ... Er det bare meg, eller er det noe litt rart med Abfarth 2000 ? :?

Den utgaven av Abarth 2000 som ble brukt i filmen er (som beskrevet ovenfor) lett modifisert med topplokk, forgassertrakter og hekkspoiler limt fast oppe på motordekselet bak. Disse delene er hentet fra tilsvarende byggesett som Blodstrupmoens bil er bygget av.

På bildene i billedboka er imidlertid tyskerens Abarth 2000 uten disse modifikasjonene, sannsynligvis fordi de løsnet eller ble ødelagt under eller etter filmopptakene. Min utgave av tyskerens Abarth 2000 er uten modifikasjonene som i filmen og følgelig identisk med bilen på bildene i billedboka. Dersom jeg er i stand til å spore opp enda et byggesett som bilen til Blodstrupmoen er bygget av (lite sannsynlig da det stammer fra 1970), er jeg selvfølgelig innstilt på å modifisere min Abarth 2000 på samme måte som eksemplaret benyttet i filmen :D
Schnellfahrer

Postby Pløsket » 08 Aug 2010, 16:31

Brukt lang tid på å samle alle de der? Hadde aaaldri orsket noe sånt jeg... :roll:
Pløsket

Postby Schnellfahrer » 08 Aug 2010, 17:55

Pløsket wrote:Brukt lang tid på å samle alle de der? Hadde aaaldri orsket noe sånt jeg... :roll:

Egentlig ikke. Kikket jevnt og trutt etter bilene på ebay og da de mest sjeldne dukket opp og jeg fikk tilslaget på disse var det ganske fort gjort å spore opp og få tak i de resterende. Tok vel ca et år fra jeg begynte å lete til jeg hadde alle sammen :) En forutsetning er jo selvfølgelig å vite hva man skal lete etter da ;) Byggesettet av bilen til Blodstrupmoen fra 1970 var definitivt mest "tricky" å finne frem til...
Schnellfahrer

Postby Pløsket » 09 Aug 2010, 16:06

Ja sdet tror jeg på... Ebay ja, såklart. Man må være rimelig ivrig samler da, det var sikkert ikke billig heller :shock:
Pløsket

Postby Schnellfahrer » 12 Aug 2010, 21:08

Pløsket wrote:Ja sdet tror jeg på... Ebay ja, såklart. Man må være rimelig ivrig samler da, det var sikkert ikke billig heller :shock:

Alt har jo sin pris ;)
Schnellfahrer

Return to Flåklypa-filmen