Her følger en beskrivelse av bilene:
Bil nummer 12 - Abarth 2000.
Bilen kjøres av den farlige tyskeren Heinrich von Schnellfahrer også kjent som fartsfenomenet med monokkel og glassøye. Abarth 2000 er en kjent sportsvogn fra den velkjente italienske bil- og trimmingspesialisten Abarth som var stor på 60- og 70-tallet. Modellen er fra den italienske leverandøren Politoys og er i skala 1:25. Modellen var i salg på begynnelsen av 70-tallet, er rød og har startnummer 12. Bilen i filmen er lett modifisert med påmontert topplokk og forgassertrakter ovenpå motordekselet bak. I tillegg har den fått påmontert en høy spoiler identisk med spoileren på Rudolf Blodstrupmoens bil.
Bil nummer 3 - Bertone Carabo.
Bilen kjøres av italieneren Ruffino Gassolini, populært kalt djevelen fra Torino. Bertone Carabo er en konseptbil bygget av Alfa Romeo, men designet av Bertone tidlig på 70-tallet. Modellen er også fra Politoys i skala 1:25. Den var i salg på 70-tallet og er i dag svært vanskelig å få tak i. Modellen har hvit underdel og gul overdel. Bilen i filmen har fått påmontert startnummer 3 og videre er den blitt modifisert ved at motordekselet bak er fjernet og motoren flyttet opp slik at den er synlig. Av motordekselet er det blitt laget en hekkspoiler.
Bil nummer 5 - Mc Laren Chevrolet.
Bilen kjøres av svensken Ronnie Medel-Svensson, råskinnet fra Østerås. Mc Laren Chevrolet er en bil konstruert av Mc Laren med 8 sylindret Chevrolet motor for den populære Can Am serien som gikk av stabelen i Canada og USA på slutten av 60-tallet. Modellen brukt i filmen er fra Politoys i skala 1:25 og er fra 70-tallet. Den har gullbrun lakkering og startnummer 5 og er ”rett ut av esken” uten modifiseringer av noe slag.
Bil nummer 8 - Lola L&M 260 Can Am.
Bilen kjøres av argentineren Carlos Fandangio, mannen fra Pampas som året før gikk rett i fjellveggen uten å ta skade av det. Disse bilene ble bygget av Lola på slutten av 60-tallet for bruk i Can Am serien. Modellen brukt i filmen er fra Politoys i skala 1:25 og ble solgt på 70-tallet. Den er hvit med røde og sorte striper. Modellen har fått fjernet L&M dekalene og fått påmontert startnummer 8 på sidene og foran. Bortsett fra dette er også denne bilen ”rett ut av esken”.
Bil nummer 4 - Lola L&M 260 Can Am.
Ja, faktisk er det to Lola L&M 260 Can Am med I Flåklypa Grand Prix. Bilen kjøres av irlenderen Jimmy Mc Quick, forøvrig den eneste av førerne som ikke blir presentert av speakeren før løpet. Bilen er en identisk bil som bil nummer 8. Modellen brukt i filmen er altså samme Politoys-modellen som ovenfor, men denne er imidlertid blitt lakkert blå, fått påmontert nye striper og nytt startnummer 4 på sidene og foran.
Il Tempo Gigante.
Denne bilen ble bygget i 2 størrelser. Den største er ca 2 meter lang og blir brukt mest til detaljer og nærbilder. Til billøpet ble en mindre modell også laget. Denne er ca 20cm lang og ble bygget fra scratch av Bjarne Sandemose. I motsetning til de tidligere nevnte bilene ovenfor, ble denne bilen også utstyrt med elektronikk slik at den kunne fjernstyres i enkelte filmsekvenser. Selv har jeg en 100% strøken vitrinemodell av Il Tempo Gigante som ble produsert av Normack A/S og som var i salg rett etter lanseringen av filmen i 1975. Den er ca 28cm lang, altså egentlig litt for lang for startfeltet, men den får duge i dette selskapet
Boomerang Rapido - Mc Laren M8B.
Bilen til Rudolf Blodstrupmoen, den 12 sylindrede Boomerang Rapido ble også bygget i 2 størrelser på lik linje med Il Tempo Gigante. Boomerang Rapido er selvfølgelig et fantasinavn, og lenge trodde jeg også denne bilen kunne vært bygget fra scratch av Sandemose. Etter lang tids leting og research fant jeg imidlertid frem til at bilen som Blodstrupmoen kjører egentlig er en Mc Laren M8B, også en svært populær bil fra de samme Can-Am løpene på 60-tallet. Den lille modellen som blir brukt i billøpet er et plastbyggesett i skala 1:20 som var i salg rundt 1970. Plastbyggesettet har opprinnelig en gul-oransj farge og bilen til Blodstrupmoen er blitt lakkert svart, bortsett fra de karakteristiske fartsstripene som fremdeles har beholdt den opprinnelige gul-oransje fargen. Videre er cockpiten bygget om slik at det er plass til annenføreren foran føreren. Jeg har også fått bygget om min modellbil på eksakt tilsvarende måte utfra bilder fra filmen. Bilen til Blodstrupmoen har også fått 12 sylindre i stedet for den 8 sylindrede motoren som fulgte med i byggesettet, men utover dette er både felger, speil og den høye spoileren fra byggesettet benyttet. Dekalene (bla startnummer 4) som fulgte med i byggesettet er forøvrig benyttet på bilen til irlenderen Mc Quick. Denne bilen til Blodstrupmoen er jeg spesielt stolt av å ha fått sporet opprinnelsen til. Jeg har imidlertid ikke bygget inn elektronikk i bilen slik som på modellen de brukte i filmen hadde
Må si det er utrolig artig å kunne ha hele startfeltet i Flåklypa Grand Prix hjemme i min egen stue