Nytt "liv" i Caprino Studios

Publisert
10. september 2004
MOCAP studio panorama

Etter premieren på Flåklypa Grand Prix i 1975 har det ikke vært produsert dukkefilm i Caprino Filmcenter på Snarøya utenfor Oslo. En av de viktigste grunnene for dette er at det er for kostbart å produsere kvalitets animasjonsfilm, med ambisjoner om å skape god kvalitetsunderholdning basert på norsk kultur og egenart. "For et marked som faktisk ikke er større enn 25% av et London-marked er den økonomiske risikoen rett og slett for stor!" sier Remo Caprino, sønn av Ivo, og som i dag bestyrer Caprino-arven.

Under produksjonen av Flåklypa-filmen ble figurene beveget ved såkalt "punktfotografering", det vil si at man fysisk beveger dukken(e) ørlite for hvert bilde som tas. Når man vet at det går 24 bilder på hvert sekund man ser på film kan man forstå et det ligger et enormt tidkrevende arbeide bak denne måten å animere på. Derfor tok det også 6 år å produsere filmen.

Motion Capture

Quicktime

Se 360-graders panoramabilde av studioet! Krever at Quicktime er installert på maskinen din.

For igjen å kunne produsere norsk kvalitets dukkefilm måtte det derfor ny teknologi til. Den finnes i dag, og svaret heter Motion Capture (MOCAP). I løpet av det siste året har det vært investert store beløp for å totalrenovere det gamle Caprino Filmcenter. Det produseres nemlig ikke lengre film som sådan. I dag produserer det "nye" Caprino Studios ved hjelp av dataanimasjon. MOCAP er i stand til å overføre bevegelser fra en såkalt bevegelsesskuespiller til en dataanimert figur. I prinsippet kan det være alt fra Ludvig til store norske troll, eller andre monstre. Mange kjenner kanskje til Gollum i filmen "Ringenes Herre". Den figuren ble gitt "liv" ved hjelp av MOCAP teknologien.

Spesialbygde kameraer

Mario Caprino (sønn av Remo) demonstrerer metoden i de nå spesialtilpassede lokalene i Caprino Studios. Langs veggene er det montert 12 spesialbygde kameraer som sender ut og registrerer infrarødt lys. En bevegelsesskuespiller tar på seg en helt spesiell trikot med reflekterende små markører (ca. 50 stk.) strategisk plassert. Når minst 3 kameraer registrerer en og samme markør samtidig klarer datamaskinene å beregne - med en nøyaktighet på under én millimeter - hvor i det virtuelle rommet (L 6 x B 4 x H 3 meter) markøren befinner seg. Når skuespilleren beveger seg vil alle markørene registreres av kameraene, og de kraftige datamaskinene klarer tilnærmet momentant å bearbeide all informasjonen, og viser resultatet på en storskjerm i studio. Skuespilleren kan på den måten se seg selv, som for eksempel Askeladden, idet han gjør de ønskede bevegelsene. Det hele styres fra kontrollpulten i et hjørne av studio av Mario og Caprinos sjefsanimatør Voja.

Ansiktsbevegelser

Ragnhild med 104 reflekterende markører

Her er systemet satt opp for å registrere ansiktsbevegelser, såkalt "facial capture".

Ikke nok med at MOCAP-systemet, og de som opererer dette, kan registrere og behandle hver minste bevegelse. Selv når flere av markørene er skjult for kameraene, for eksempel når skuespilleren ruller rundt på gulvet, eller er i nærkamp med en annen, kan de skjulte markørene gjenskapes slik at den figuren man ønsker å gjengi får den riktige informasjonen til å gjøre de ønskede bevegelsene. Skulle det likevel være at bevegelsesskuespilleren ikke gjør fullstendig slik man ønsker så kan animatøren i ettertid gjøre de forandringene som måtte være nødvendig!

MOCAP-systemet kan også brukes i forbindelse med å synkronisere tale og bilde. Da kaller man det "Facial Capture". En skuespiller får da opp til 150 små markører plassert på strategiske steder i ansiktet. Når han/hun beveger leppene, og andre deler av ansiktet, kan den samme informasjonen overføres til en datafigur. Det hele er nesten skremmende realistisk og gir vyer for hva som kan komme.

Imponerende

Det er imponerende å se når Caprino-teamet som demonstrasjon viser Askeladden som spankulerer omkring i filmstudioet og lystrer skuespillerens hver minste bevegelse. Man begynner å ane hvilke muligheter dette gir. Når vi også får se noen eksempler som animasjonsteamet har lagd for å teste mulighetene, blir vi nok en gang overrasket og imponert. Her får vi se Askeladden, trollet, Solan Gundersen - og til og med en dataanimert Ivo Caprino - i de mest utrolige situasjoner. Men vi får også beskjed om ikke å røpe for mye, for noe av dette er forarbeid til bonusmateriellet til DVD-utgaven av eventyrfilmene og Flåklypa Grand Prix, som kommer neste høst.

Et voksende marked

Men det er ikke bare Caprino-figurene som kan se frem mot mer aktive dager. Caprino Studios tilbyr også MOCAP-tjenesten til andre, og bruksområdene er mange.

Film- og TV-bransjen er selvsagt svært aktuelle kunder, forteller Remo, men ikke alle er klar over de utrolige mulighetene denne teknologien gir, så her må vi nok drive litt "voksenopplæring", fortsetter han. - De som produserer dataspill kan selvsagt også med fordel utnytte fasilitetene på Snarøya.

MOCAP-systemet hos Caprino Studios kan også brukes til å registrere bevegelser i helt andre sammenhenger. Teknologien kan for eksempel svært effektivt benyttes i idrett hvor man kan studere i detalj enhver bevegelse fra absolutt alle vinkler og i sakte film. Det samme gjelder innen industreill og medisinsk forskning, og undervisning.

Caprino Studios ligger i dag helt i forkant av den teknologiske utvikling innen dataanimasjon og benytter det aller beste systemet for Motion Capture. "Kun et fåtall studioer i verden i dag besitter både utstyr og kompetanse i den grad vi gjør! Det skyldes at vi også er sluttbruker av den informasjonen som MOCAP-teknologien byr på" forteller Remo entusiastisk.

Spennende tider

Atter en gang pirrer Caprino Studios vår nysgjerrighet, og nok en gang kan vi begynne å glede oss til at det skal komme spennende produksjoner fra studioet på Snarøya. Hva dette blir, vil bare fremtiden vise. Men det ser absolutt lovende ut!